Op dinsdag 18 september gingen we ’s voormiddags met 5 en 6 Kantoor en Verkoop op bedrijfsbezoek bij Decathlon in Brugge. Decathlon zet in op 2 grote pijlers. Ze willen zich namelijk profileren als een snelle winkel die de klant de vrije beste keuze aanbiedt. We kregen er heel wat informatie over de winkelinrichting, het logistieke proces, hoe ze zich inzetten voor het milieu, diefstalpreventie, inventarisatie, e-commerce, klantentevredenheid en de principes van een goede onthaalbediende. De klant staat bij Decathlon immers altijd centraal. Het werd een heel leerrijke voormiddag waarbij we de theorie konden toetsen aan de praktijk.

's Namiddag werden de leerlingen van 5 en 6 Kantoor verwelkomd bij Mifratel in Brugge, een innovatief contactcallcenter met verschillende vestigingen waaronder Brugge, Moeskroen, Doornik en Gent. Bij onze aankomst mochten we ons inschrijven via de digitale bezoekersregistratie. Daarna kregen we uitgebreide informatie van Mikela Havdi over de brede waaier van taken waarvoor callcenteragenten instaan. Zo verzorgen ze niet alleen alle outboundtelefoongesprekken, maar bemannen ze ook heel wat klantendiensten van grote klanten in België. Ze staan dus ook in voor heel wat inboundtelefoongesprekken, verder doen ze ook aan agendabeheer en afspraakplanning, backoffice en behandelen van e-mails. Het welzijn van de agenten is heel belangrijk. Er wordt veel aandacht besteed aan het welbevinden en de ergonomie voor de agenten, die bovendien ook kunnen rekenen op een intensieve begeleiding. We kregen tevens de kans om enkele calls te beluisteren, waarbij de belangrijkste competenties namelijk luistervaardigheid, empathie en klantgerichtheid duidelijk naar voren kwamen. Kortom: een hoogtepunt waarbij we onze kennis over onthaal en telefonie konden optimaliseren.

Met de klassen 5 en 6 Verkoop gingen we tijdens de namiddag op pad in het centrum van Brugge voor een heuse retail safari. Volgens een uitgestippeld parcours onderzochten we onder meer de variërende winkelprofielen, huisstijlen en etalages. De verschillende branches en winkelimago's kwamen hierbij ook aan bod. Aan de hand van opdrachten maakten we kennis met conceptstores, specifieke manieren van artikelpresentaties en sfeerelementen. Door gericht te kijken naar deze verschillende winkelelementen konden de leerlingen besluiten dat er bij het proces van verkopen heel wat meer komt kijken dan we als klant soms ervaren. Een shopstad als Brugge was hiervoor de uitvalsbasis bij uitstek!