In de basisoptie 2 Economie en Organisatie (A-stroom) maakten de leerlingen unplugged en plugged kennis met de principes van computationeel denken.

Zo ondervonden ze dat ze in hun dagelijkse activiteiten voortdurend moeten denken in stappen. Dit werd UNPLUGGED geoefend door het maken van tangrampuzzels, het nabouwen van legoconstructies, het wijzen van de weg op een winkelplan enz. De leerlingen kwamen al snel tot de conclusie dat de instructies heel duidelijk en in de juiste volgorde moeten gegeven worden om tot een goed resultaat te komen.

Deze strategie werd verdergezet tijdens het PLUGGED programmeren. Met het programma Scratch leerden ze patronen herkennen en herhalen om op die manier tot een oplossing te komen voor een economisch probleem. Zo leerden ze een script schrijven om na te gaan als een product winstgevend is of niet. Volgende economische problemen staan hen nog te wachten: valuta omrekenen, spaarplan programmeren, wisselgeld berekenen... 

Deze ervaring in het programmeren is belangrijk om onze jongeren voor te bereiden op de razendsnelle technologische evoluties in de economische sector.