Project vijver in Biotechnologische STEM-wetenschappen in 3BIW en 4BIW

Na de hittegolf en de lange periode van droogte tijdens de voorbije zomer die zijn sporen naliet in vele agrarische gebieden maar ook in onze tuinen, waren de leerlingen van 3BIW en 4BIW des te gemotiveerder om te starten met het eerste project van het vak Biotechnologische STEM-wetenschappen: het maken van een vijver in onze buitenklas wetenschappen. 

Het water zorgt voor een welkome afkoeling op warmere dagen maar vormt ook een geliefkoosd zwem- en drinkbadje voor libellen, kikkers of bootsmannetjes en zelfs vogels. Een vijver om op onze school ons steentje bij te dragen tot een hogere biodiversiteit, om een halt toe te roepen aan de grote afname van de zoetwatersoorten.

De leerlingen gingen eerst op verkenning in de buitenklas. Ze zochten informatie op om te bepalen welk type vijver en waar ze deze best uitgroeven en welke afmetingen en verschillende dieptes best gekozen werden om de biodiversiteit te kunnen maximaliseren en het biologisch evenwicht zo goed mogelijk te bewaren. Nadien presenteerden ze hun besluiten aan elkaar en aan hun begeleidende leerkrachten wetenschappen.

Na het uitzetten van de  vijveromtrek en het opmeten van het hoogteverschil op het perceel met de waterpas, begonnen de leerlingen enthousiast laag voor laag uit te graven. Zijn jullie benieuwd naar het resultaat of wil je meehelpen met het leggen van de vijverfolie of het vullen van de vijver? Kom dan zeker naar de plantdag op zaterdagnamiddag 8 oktober!