Op dinsdag 26 april sloten de leerlingen van het derde jaar biotechnologische STEM-wetenschappen het STEM-project ‘Luchtkwaliteit en gezondheid’ af met een PowerPoint-presentatie van hun onderzoek aan de klas en aan hun STEM-leerkrachten. 

In dit project maakten en programmeerden de leerlingen hun eigen fijnstofmeter en onderzochten ze op verschillende zelfgekozen plaatsen de hoeveelheid fijn stof. Hierbij leerden ze stapsgewijs te werken volgens het wetenschappelijke OVUR-principe (Oriënteren, Voorbereiden, Uitvoeren en Reflecteren). Ze voerden metingen uit in het labo in de nabijheid van (net uitgeblazen) kaarsjes, op de speelplaats, langs de straat, in een klaslokaal met een krijtbord, … In Excel verwerkten ze hun waarnemingen om de resultaten van de verschillende deelproeven te kunnen vergelijken. 

Niet alle resultaten lagen in de lijn van de verwachtingen maar de leerlingen slaagden er als echte wetenschappers wel in deze afwijkingen dankzij het nodige denkwerk te verklaren. Op naar het volgende, boeiende experiment!