Inschrijven voor de OPENSCHOOL op 24 en 26 april.


Terugblik op het project INCLUATION

Het Erasmus+ project INCLUation eindigde officieel op 30 april 2021. De belangrijkste resultaten zijn gebundeld in twee e-books. Het eerste gaat over innovating learning methods en schetst een beeld van hoe de verschillende partnerscholen ernaar streven inclusief onderwijs aan te bieden. Het tweede, good practices, is een bundel met een outline voor de voornaamste activiteiten die tijdens het project uitgeprobeerd werden. 

INCLUation e-book Innovating learning methods

INCLUation e-book Good practice

Verslag meeting Athene (Griekenland) Athene

Dag 1

Na weken voorbereiden is het zo ver. Vandaag vertrokken zeven leerlingen en twee leerkrachten op Erasmus+- meeting naar Griekenland. 

We vertrokken deze ochtend om 6u50 in het station van Veurne, richting Zaventem. Voor vijf van de zeven leerlingen begon het avontuur reeds op het vliegtuig, aangezien het de eerste keer was dat ze een vliegtuig namen. Om 16u15 (plaatselijke tijd) kwamen we aan in Maroussi. Daarna namen we de metro, op weg naar de gastgezinnen. 

We werden om 17u30 zeer hartelijk verwelkomd door de Griekse leerkrachten en leerlingen. Onze leerlingen staan te popelen om morgen aan het project INCLUation te beginnen.

Dag 2

Na een eerste nacht bij de gastgezinnen zagen we onze leerlingen op de Griekse school. Ook in de school waren we  zeer welkom. De directeur van de school gaf ons wat uitleg en daarna stelde elk land zichzelf voor met een filmpje. In de filmpjes zagen we onder andere hoe de andere landen omgaan met inclusie in hun scholen. 

Daarna was er wat tijd voor ijsbrekers. Op een speelse manier leerden de jongeren elkaar kennen en ook elkaars taal. 

Na de kennismakingsactiviteit vertrokken we met de bus naar de plaatselijke bibliotheek. In deze bibliotheek kregen we uitleg van drie dames over de vluchtelingenproblematiek. We kregen te horen dat Griekenland ongeveer 3000 kinderen zonder ouders, een onderdak en onderwijs geeft. Deze kinderen komen zonder begeleiding naar Griekenland (vanuit Pakistan, Iran, Irak, Syrië...).  Daarna konden we luisteren naar verhalen van deze kinderen en dachten we na over de integratie van de kinderen (vb. Hoe kunnen we deze kinderen helpen?). 

Eén van de dames sloot af met deze gedachte: 'Er is een enorm dunne lijn tussen een normaal leven en een ander leven. We mogen gelukkig zijn met wat we hebben en misschien kunnen we wat van dat geluk doorgeven aan mensen die minder geluk hebben.' 

Dag 3

Zoals je kan zien op de foto's hadden de leerlingen vandaag een workshop in een Grieks computerlokaal. Deze workshop verliep onder leiding van onze leerkrachten. De   leerlingen  maakten een  app die gebruikt kan worden in scholen om meer informatie (en tips) te geven aan leerlingen over: asperger, autisme, dyscalculie, dyslexie, ADHD. 

Naast deze app werden er ook posters gemaakt om uit te hangen op school. Op de posters kunnen we tips vinden over de omgang met mensen met asperger, autisme... 

De derde workshop was een workshop over de religies van de vier deelnemende landen. Wat zijn de verschillen, wat zijn de gelijkenissen en hoe ziet onze ideale godsdienst er uit. 

Op het einde van de lesdag kwam een man ons uitleggen hoe het voelt om op te groeien met een beperking. Hij liet ons nadenken over volgende vragen: Hoe kunnen we de maatschappij verbeteren op vlak van inclusie? Wat kunnen we op school doen voor mensen met speciale noden? Wat doen jullie nu al op school om inclusief onderwijs aan te bieden? 

Ook vandaag willen we ons verslag eindigen met een citaat van één van de sprekers. Hij gaf ons een voorbeeld uit zijn leven. Wanneer hij in Barcelona wil gaan wandelen kan dit perfect, de voetpaden zijn er zeer goed. In Barcelona heeft hij geen beperking. Maar wanneer hij in Athene wil wandelen, heeft hij een beperking omdat de straten niet toegankelijk zijn voor mensen in een rolstoel. 

De man in de rolstoel deed ons nadenken: 'Een beperking heeft niets te maken met HOE je bent, het heeft te maken met WAAR je bent.'

 

Dag 4

Vandaag begonnen we de dag met twee zegens. Eén keer door de leerlingen van de school (elke dag bidden ze op de speelplaats) en de tweede maal kregen we een zegen van de regen. Deze zegens werden ons waarschijnlijk aangeboden door de goden. Want vandaag hadden we onze reis naar Korinthe. 

Het kleine museum in Korinthe biedt een uitgebreid overzicht van vondsten uit de archeologische vindplaats Ancient Corinth. De belangrijkste bezienswaardigheden zijn neolithische vondsten, typisch Corinthisch aardewerk en keramiek, mozaïekvloeren en talloze marmeren beelden zonder kop (de Ouden zouden eenvoudig het hoofd van een overleden leider van een standbeeld verwijderen en het vervangen door het hoofd van de nieuwe leider).

Het belangrijkste monument in het oude Korinthe, de imposante Dorische tempel van Apollo, ligt op een lage heuvel en domineert het terrein. De tempel werd rond 540 voor Christus gebouwd op de plaats van een eerdere tempel uit de zevende eeuw voor Christus. Vandaag de dag zijn er nog maar zeven monolithische kalkstenen pilaren over, maar oorspronkelijk waren er zes langs de voor- en achterkant van de tempel en vijftien langs elke kant.

Tijdens onze wandeling tussen de overblijfselen van het oude Korinthe, zagen  we ook het altaar waar Paulus de inwoners van Korinthe toesprak.

Als kers op de taart begonnen we aan de klim naar Acrocorinth (Akrokórinthos). Dit ligt 3,5 kilometer ten zuiden van Oude Korinthe (OK, het eerste deel deden we met de bus). De klim naar de top van deze indrukwekkende versterkte heuveltop (575 meter) wordt vergemakkelijkt door een weg die naar een punt bij de laagste poort aan de westkant klimt. Acrocorinth werd versterkt in de oudheid, en de verdediging werd gehandhaafd en ontwikkeld tijdens de Byzantijnse, Frankische, Turkse en Venetiaanse periodes, zodat de muren nu bijna twee kilometer lang zijn. Binnen het fort leidt een pad naar het hoogste punt, naar de voormalige tempel van Aphrodite, die in de 16e eeuw door de Ottomaanse Turken werd omgebouwd tot een moskee. Vanaf hier zijn er mooie uitzichten op de landengte en de heuvels van de Peloponnesos.

Na het bezoek aan het oude Korinthe bezochten we een kanaal tussen de 'Golf van Korinthe' en de 'Golf van Egina'. Dit kanaal werd gebouwd in het jaar 1882.  

De dag sloten we af in Loutraki. Met uitzicht op de Golf van Korinthe, zes kilometer ten noordoosten van Korinthe, is Loutráki een populaire badplaats. De thuisbasis van natuurlijke thermale bronnen. Het oude centrum van Loutraki werd verwoest door een aardbeving in 1928 en tegenwoordig bestaat het voornamelijk uit betonnen hotels die in de tweede helft van de 20e eeuw zijn gebouwd.

Op de terugweg naar Maroussi konden we opnieuw bezinnen. Bezinnen over de toegankelijkheid van musea voor mensen met een beperking. Wat zouden wij kunnen bedenken dat deze sites voor meerdere mensen toegankelijk zijn? We denken hierbij in het bijzonder aan de getuigenis van de spreker gisteren. (Zie day 3)

Tot slot... Paulus bejubelde in één van de brieven aan Korinthe de liefde. We konden deze liefde ook voelen onder de leerlingen. Bij het beklimmen van een berg zagen we de zorg voor elkaar. Bij de Griekse leerlingen zagen we de zorg en liefde voor de buitenlandse leerlingen. Bij onze leerlingen zagen we de bezorgdheid voor een stille Portugese jongen...

Dag 5

Op het programma van vandaag stonden twee activiteiten: bezoek aan het Attica bos en sessie in KERAMAR, een coöperatieve van 40 keramiekkunstenaars.

Tijdens ons bezoek aan het educatief centrum van het Attica bos kregen we een hele mooie voordracht over de samenwerking van de bijen. We maakten er kennis met heerlijke honing uit Cyprus, maar ook met de lokale honing uit het Attica bos. In deze honing zat nog bijenwas. We konden dit eten zoals een kauwgom.

In de namiddag mochten we onze creativiteit botvieren. We maakten er kennis met twee verschillende manieren om van een homp klei een ‘pot’ te maken. Eerst met een pottenbakkersschijf, daarna door slierten klei op elkaar te kleven, tot je een bot bekomt.

Hoewel niemand hiermee ervaring had, stelden we toch wel vast dat dit bij de ene persoon vlotter verliep dan bij de andere. Sommigen onder ons zullen nog wat meer oefening nodig hebben. En sommigen hadden veel hulp nodig van de lesgever. Uiteindelijk bracht iedereen het tot een goed einde. Onze conclusie? Dit is hoe inclusie zou moeten zijn. 

Dag 6

22 november 2019 werd onze laatste dag in Athene. Op het programma stond een bezoek aan de Akropolis. Deze site bestaat uit twee delen: een museum met de archeologische vondsten van op en rond de berg Akropolis. Uit het aanbod van zo'n 4000 voorwerpen kiest onze fantastische gids een kleine selectie, waarmee ze de aandacht van de leerlingen kan vasthouden. We krijgen uitleg over de verschillende soorten offergaven, over de god Dionysos, over de oppergod Zeus. Ze heeft het over de gevleugelde godin Nikè die gekortwiekt werd in Athene, over de sierlijke heupbewegingen van de Kariatiden die een, voor die tijd, heel bijzonder kapsel hadden. We krijgen een idee van hoe het er allemaal uitgezien moet hebben: een plein vol met Korè-beelden, de beeldengroep op een fronton... Kortom, een topper!

Deel twee bestaat uit een bezoek aan de Akropolis zelf. Op weg naar boven vertelt de gids ons vol passie over de overblijfselen van dit Griekse erfgoed. Hij heeft het over de oorsprong van vele hedendaagse woorden zoals theater, protagonist, democratie en hypocriet, en doorspekt van leuke weetjes onthult hij de geheimen van de ruïnes van het theater. We lopen over de oudste straat van Europa, zien de tempel van Asclepios, die zowel het lichaam als de ziel kon genezen. We horen, met zicht op het Odeion, de mooie mythe over Nikè, de tweestrijd tussen Posseidon en Athena die aan de oorsprong ligt van de afschaffing van het stemrecht van de vrouwen.
Achter de propylee\"en van het heiligdom krijgen we zicht op het Parthenon en de fake Kariatiden van het Erechtheion. 

Afscheidsavond

De afscheidsavond doet ons denken aan de Dionysia\ldots en zo is onze dag rond. Op de gezellige party, waarbij de overvloed aan hapjes meer dan voldoende zou zijn om het volledige Perzisch leger te bevoorraden, staat de muziek gelukkig luid genoeg zodat wij, met de deuren dicht, in de inkomsthal nog kunnen meegenieten.
En dan komt opnieuw Chronos om de hoek loeren. De metamorfose van de leerlingen is onvoorstelbaar. De overvloed aan tranen zou zonder moeite het kanaal van Korinthe kunnen vullen, de groepsknuffels alle frontons op de Akropolis. Met alle afscheidsbeloftes zou Aischylos  stof hebben voor nog eens 90 toneelstukken\ldots
Op de terugweg naar het hotel zien we een lichtjes ingedommelde stad. Het doet ons verlangen naar de rust van zaterdagvond.
Onze leerlingen waren top!