Ben je geïnteresseerd in economie, ondernemen, toegepaste informatica en communicatie?
Naast een brede algemene vorming komen in deze richting aan bod:
het keuzegedrag van de producent en de consument;
marktwerking;
internationale handel;
boekhouden (accounting);
toegepaste bedrijfswetenschappen;
(vennootschaps)rechtaspecten van marketing.
Er gaat ook veel aandacht naar toegepaste informatica, vlotte communicatie – zowel mondeling als schriftelijk – in de eigen taal als ook in vreemde talen (Engels, Frans en Duits).
In vergelijking met de richting Economische wetenschappen is er:
meer tijd voor de leerstof economie;
minder nadruk op wiskunde, taal en geschiedenis.
Deze richting bereidt je voor op een derde graad Bedrijfswetenschappen en studies hoger onderwijs in professionele en academische bachelor gelinkt aan economische wetenschappen of handelswetenschappen en bedrijfskunde
De studierichting Economische wetenschappen is verwant met de richting Bedrijfswetenschappen in de D-finaliteit.
Economische wetenschappen
Bedrijfswetenschappen
Leerplan uitgebreid pakket Economie
Leerplan uitgebreid pakket Economie, te realiseren binnen een ruimer tijdsbestek
Leerplan Wiskunde met cesuurdoelen
Leerplan Wiskunde verdiepte basisvorming
Leerplan verdiepte basis voor Nederlands, Engels, Frans en Geschiedenis
Leerplan basis voor Nederlands, Engels, Frans en Geschiedenis
Maatschappelijke, Economische en Artistieke Vorming
1
1
1
Domeingebonden vorming
Biotechnologische STEM wetenschappen (*)
10
11
Economie
6
6
Inleiding filosofie
1
2
Sociologie en psychologie
5
5
Informatica
1
1
2
1
1
1
Duits
2
Artistieke vorming
1
1
1
1
Labo Natuurwetenschappen
1
1
Totaal
32
32
32
32
32
32
(*) Binnen het vak Biotechnologische STEM wetenschappen komen de drie wetenschapsvakken (biologie, chemie en fysica) op een STEM-georiënteerde en projectmatige manier aan bod.
ⓘ De studierichtingen in de 2e en de 3e graad geven voortaan duidelijk aan waarvoor een leerling wordt voorbereid. Dit noemt men de finaliteit van een richting. Er zijn drie finaliteiten:
Doorstroomfinaliteit (D) Na deze richtingen stromen de leerlingen door naar het hoger onderwijs. Het zijn dus vooral abstract-theoretische studierichtingen met de bedoeling leerlingen succesvol te laten doorstromen naar academische en professionele bacheloropleidingen.
Dubbele finaliteit (Doorstroom-/Arbeidsmarktgerichte) Na deze richtingen stromen de leerlingen door naar het hoger onderwijs of naar de arbeidsmarkt. Deze richtingen hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar professionele bacheloropleidingen in het hoger onderwijs en de graduaatsopleidingen (HBO5-opleidingen).
Arbeidsmarktfinaliteit (A) Na deze richtingen stromen de leerlingen door naar de arbeidsmarkt. Arbeidsmarktgerichte studierichtingen in het gewoon secundair onderwijs hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar graduaatsopleidingen (HBO5-opleidingen) of voor te bereiden op gaan werken.