Zorg je graag voor anderen? Toon je inzet, bereidwilligheid, verantwoordelijkheid en zin voor orde en netheid? Vind je respect, voornaamheid in omgang en taal belangrijk?
Je leert koken, wassen, de vaat doen, schoonmaken, opruimen, vervoer voorzien …
Je leert over het belang van eens een bloemetje te plaatsen, een foto te veranderen ...
Je leert luisteren, je helder uitdrukken en omgaan met zorgvragers van verschillende leeftijden.
Je leert hoe je die verschillende doelgroepen kan verzorgen, begeleiden en ondersteunen.
Je leert over voeding, slaap- en rustpatroon, normaal verstandelijk functioneren en waarneming.
Je leert gezondheid en welzijn stimuleren.
Je leert hoe je kan achterhalen waar de zorgvrager nood aan heeft. Dat kan hulp in het huishouden zijn, maar evenzeer nood aan een babbel.
Deze studierichting bereidt je voor op de derde graad Verzorging of Assistentie in wonen, zorg en welzijn. Daarna kan je een Se-n-Se Kinderbegeleider of Zorgkundige volgen of kan je aan de slag op de arbeidsmarkt in sectoren waar de zorg voor de gezonde mens centraal staat.
Presentatie infosessie
Lessentabel Arbeidsmarktfinaliteit - 2de graad
3
4
3
4
3
4
Organisatie en logistiek
Moderealsatie en textielverzorging
Zorg en welzijn
Algemene vorming
Godsdienst
2
2
2
2
2
2
Lichamelijke opvoeding
2
2
2
2
2
2
Frans
4
4
2
2
2
2
Engels
2
2
1
1
1
1
Taal, cultuur en samenleving
5
5
5
5
5
5
STEM, economie en samenleving
3
3
3
3
3
3
Domeingebonden vorming
Organisatie en logistiek
12
12
Bedrijfscommunicatie
1
1
Moderealisatie
16
16
Zorg en welzijn
16
16
Informatica
1
1
1
1
Artistieke vorming
1
1
Totaal
32
32
32
32
32
32
ⓘ De studierichtingen in de 2e en de 3e graad geven voortaan duidelijk aan waarvoor een leerling wordt voorbereid. Dit noemt men de finaliteit van een richting. Er zijn drie finaliteiten:
Doorstroomfinaliteit (D) Na deze richtingen stromen de leerlingen door naar het hoger onderwijs. Het zijn dus vooral abstract-theoretische studierichtingen met de bedoeling leerlingen succesvol te laten doorstromen naar academische en professionele bacheloropleidingen.
Dubbele finaliteit (Doorstroom-/Arbeidsmarktgerichte) Na deze richtingen stromen de leerlingen door naar het hoger onderwijs of naar de arbeidsmarkt. Deze richtingen hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar professionele bacheloropleidingen in het hoger onderwijs en de graduaatsopleidingen (HBO5-opleidingen).
Arbeidsmarktfinaliteit (A) Na deze richtingen stromen de leerlingen door naar de arbeidsmarkt. Arbeidsmarktgerichte studierichtingen in het gewoon secundair onderwijs hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar graduaatsopleidingen (HBO5-opleidingen) of voor te bereiden op gaan werken.