Inschrijven voor de OPENSCHOOL op 24 en 26 april.


DOMEIN Maatschappij en welzijn

ARBEIDSMARKT  •  3 | 4

Moderealisatie en textielverzorging

Moderealisatie en textielverzorging is een technisch-praktische richting in de arbeidsmarktfinaliteit. Al doende verwerf je technische vaardigheden om werkstukken te realiseren of te retoucheren. Daarnaast leer je de nodige competenties om aan de slag te gaan in een modezaak als winkelverkoper. Klanten informeren en adviseren, de verkoop correct afhandelen, mooie en aantrekkelijke presentaties maken. Je krijgt het helemaal onder de knie. Naast communicatieve vaardigheden in het Nederlands, ga je ook aan de slag in het Frans en Engels. Leren op de werkvloer biedt schitterende kansen op boeiende ervaringen in steeds nieuwe situaties. Via  bedrijfsbezoeken leer je het toekomstige werkveld kennen.

Profiel

  • Ben je geboeid door mode en lifestyle?
  • Volg je graag actuele modetrends?
  • Droom je van een job in een mode- of retouchezaak?
  • Wil je graag aan de slag met stoffen, verschillende machines en ook kwaliteitsvolle stukken realiseren
  • Spreekt marketing je aan?
  • Droom je ervan om kledingadvies te geven? 
  • Ben je een doener en leer je vooral uit de praktijk?  

Dan is Moderealisatie en textielverzorging iets voor jou!

Deze studierichting bereidt je voor op de derde graad Moderealisatie. Daarna kan je een Se-n-Se volgen of aan de slag op de arbeidsmarkt.  

Lessentabel

  3 4
Godsdienst 2 2
Lichamelijke opvoeding 2 2
Frans 2 2
Engels 1 1
PAV (Mavo, Nederlands, wiskunde) 8  
Taal, cultuur en samenleving   5
STEM, economie en samenleving   3
Moderealisatie 9 9
Commerciële presentatie en Lifestyle 7 7
Informatica 1 1
Totaal 32 32

Inhoud

Een team van enthousiaste leraren brengt je \mbox{theoretische} en praktische kennis bij vanuit hun eigen opleiding, beroepservaring en de samenwerking met het werkveld. De lessen gaan door in onze goed uitgeruste vaklokalen of op verplaatsing. 

  • Je leert werkstukken maken in verschillende materialen en retouches uitvoeren.
  • Je leert over verschillende stijlen binnen lifestyle en mode.
  • Je maakt kennis met de verschillende onderdelen van de textielverzorging.
  • Je oefent in het smaakvol en commercieel presenteren en etaleren van artikelen.
  • Je maakt kennis met verschillende winkelconcepten en e-commerce.
  • Je oefent je mondelinge kennis Frans en Engels om deze later te kunnen gebruiken in de winkelverkoop.

 


 

Vergelijking

Creatie en mode (DA) Moderealisatie en -presentatie (A)
Algemene vorming: minimumdoelen D/A-finaliteit Algemene vorming: minimumdoelen A-finaliteit
Krachtlijnen en inhouden: geen uitvoerende taken, maar meewerken in confectiesector: ontwerp tot uitvoering, technisch dossier. Krachtlijnen en inhouden: uitvoerende taken in confectiesector, retouche en modeverkoop

Opbouw:

Creatie

  • Onderzoeken en inleven
  • Creëren en presenteren
  • Reflecteren en evalueren 

Vormgeving

  • Basismodel
  • Ontwerp 

Modetechnieken

  • Basismodel
  • Ontwerp 

Opbouw:

CPL (Commerciële Presentatie en Lifestyle) 

  • Commerciële artikelenkennis (accessoires, kleding en interieurartikelen)
  • Etaleren en presenteren 

Mode

  • Assemblage en afwerkingstechnieken
  • Retouchetechnieken
ⓘ De studierichtingen in de 2e en de 3e graad geven voortaan duidelijk aan waarvoor een leerling wordt voorbereid. Dit noemt men de finaliteit van een richting. Er zijn drie finaliteiten:
  • Doorstroomfinaliteit (D) Na deze richtingen stromen de leerlingen door naar het hoger onderwijs. Het zijn dus vooral abstract-theoretische studierichtingen met de bedoeling leerlingen succesvol te laten doorstromen naar academische en professionele bacheloropleidingen.
  • Dubbele finaliteit (Doorstroom-/Arbeidsmarktgerichte) Na deze richtingen stromen de leerlingen door naar het hoger onderwijs of naar de arbeidsmarkt. Deze richtingen hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar professionele bacheloropleidingen in het hoger onderwijs en de graduaatsopleidingen (HBO5-opleidingen).
  • Arbeidsmarktfinaliteit (A)  Na deze richtingen stromen de leerlingen door naar de arbeidsmarkt. Arbeidsmarktgerichte studierichtingen in het gewoon secundair onderwijs hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar graduaatsopleidingen (HBO5-opleidingen) of voor te bereiden op gaan werken.