Gezondheidszorg
Gezondheidszorg is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. Je wordt in deze richting vooral voorbereid op een opleiding in het hoger onderwijs waar mens en samenleving centraal staan, maar ook op een mogelijke start op de arbeidsmarkt. Naast heel wat algemene vorming, ontwikkel je een wetenschappelijk-theoretische basis in gezondheidsbevordering, psychologie, agogisch handelen, communicatie, deontologie, de mens en zijn plaats in de samenleving, fysiologie en anatomie. Vanuit die basis leer je competenties aan die belangrijk zijn voor de zorg en ondersteuning van de mens. Tijdens de stage proef je van de taken van de verzorgende en zorgkundige.
Profiel
- Droom je van een job in de zorg?
- Ben je een zorgzaam persoon?
- Ben je sociaalvoelend?
- Ben je communicatief?
- Je leert graag vanuit de praktijk, maar bent ook bereid om stevige theoretische pakketten te verwerken?
- Ben je geïnteresseerd in alles wat met de gezondheid en het welzijn van de mensen te maken heeft?
- Ben je nieuwsgierig naar de wetenschappelijke basis van gezondheidsaspecten en menswetenschappen?
- Heb je interesse in de verschillende deelaspecten van de psychologie?
- Heb je belangstelling voor de werking van het menselijk lichaam?
Dan is Gezondheidszorg iets voor jou!
Deze richting is het ideale vervolg voor leerlingen uit de tweede graad Maatschappij en welzijn of Maatschappij- en welzijnswetenschappen of Humane wetenschappen.
In de derde graad bereidt deze studierichting je voor op professionele opleidingen die logisch voortvloeien uit het domein Maatschappij en welzijn zoals: Gezondheidszorg, Onderwijs, Sociaal-agogisch werk, Verpleegkundige... Of je kan ook een Se-n-se Persoonsbegeleider, Medisch-administratief assistent, Tandartsassistent... volgen. Daarnaast heb je ook de nodige beroepscompetenties om de stap te zetten naar de arbeidsmarkt als verzorgende of zorgkundige.
Inhoud
Een team van enthousiaste leraren brengt je theoretische en praktische kennis bij vanuit hun eigen opleiding, beroepservaring en de samenwerking met het werkveld. De lessen gaan door in onze goed uitgeruste vaklokalen of op verplaatsing.
- Je verwerft inzichten in de fysiologie en anatomie van de mens.
- Je leert over de strategieën van gezondheidsbevordering en ontwikkelingspsychologie.
- Je krijgt inzichten in de deontologie eigen aan deze sector.
- Je reflecteert over ethische casussen en thema’s uit de gezondheidszorg.
- Je ontwikkelt een professionele communicatie.
- Je leert de gezondheidstoestand van een zorgvrager observeren vanuit een holistische kijk.
- Je adviseert over en ondersteunt bij de activiteiten van het dagelijkse leven.
- Je leert de basiscompetenties van een verzorgende of zorgkundige.
- Via een stage ontdek je in de praktijk binnen verschillende contexten de taken van een verzorgende of zorgkundige.
Vergelijking
Welzijnswetenschappen (D) | Gezondheidszorg (DA) | Opvoeding en begeleiding (DA) |
---|---|---|
Toegepaste sociale en gedragswetenschappen Psychologie en (ortho)pedagogiek, recht, samenleving |
Toegepaste gedragswetenschappen: toegepaste psychologie
|
Toegepaste gedragswetenschappen: toegepaste psychologie en pedagogiek
|
Filosofie binnen de context van maatschappij en welzijn | ||
Leerplan natuurwetenschappen m.i.v. fysiologie en anatomie Beperkt pakket chemie |
Toegepaste anatomie en fysiologie van de mens | |
Een pakket uit het leerplan statistiek | ||
Vorming tot verzorgende/zorgkundige: basiscompetenties, zorg, ondersteuning | Vorming tot kinderbegeleider baby’s en peuters en schoolgaande kinderen: basiscompetenties, ondersteuning/pedagogisch handelen | |
Brede algemene vorming Nederlands algemene uitbreiding |
Algemene vorming: minimumdoelen D/A finaliteit | Algemene vorming: minimumdoelen D/A finaliteit |