Inschrijven voor de OPENSCHOOL op 24 en 26 april.


DOMEIN Maatschappij en welzijn

ARBEIDSMARKT  •  5 | 6

Moderealisatie

Moderealisatie is een technisch-praktische richting in de arbeidsmarktfinaliteit. Al doende verwerf je technische vaardigheden om werkstukken te realiseren of te retoucheren. Daarnaast leer je de nodige competenties om aan de slag te gaan in een modezaak als winkelverkoper. Klanten informeren en adviseren, de verkoop correct afhandelen, mooie en aantrekkelijke presentaties maken. Je krijgt het helemaal onder de knie. Naast communicatieve vaardigheden in het Nederlands, ga je ook aan de slag in het Frans en Engels. Leren op de werkvloer biedt schitterende kansen op boeiende ervaringen in steeds nieuwe situaties. Via stage, werkplekleren en bedrijfsbezoeken leer je het toekomstige werkveld kennen.

Profiel

  • Ben je geboeid door mode en lifestyle?
  • Volg je graag actuele modetrends?
  • Droom je van een job in een mode- of retouchezaak?
  • Wil je graag aan de slag met stoffen, verschillende machines en ook kwaliteitsvolle stukken realiseren?
  • Spreekt marketing je aan?
  • Droom je ervan om kledingadvies te geven? 
  • Ben je een doener en leer je vooral uit de praktijk? 

Dan is Moderealisatie echt iets voor jou!

Deze opleiding sluit perfect aan op de tweede graad Moderealisatie en textielverzorging, maar ook vanuit andere studierichtingen kan je instromen. Na het zesde jaar behaal je het diploma secundair onderwijs. Je kan aan de slag in de verkoop, een retouche atelier, de confectiesector...

De richting bereidt ook voor op Se-n-se Ontwikkelaar prototypes mode. 

Lessentabel

  5 6
Godsdienst 2 2
Lichamelijke opvoeding 2 2
Frans 3 3
Engels 1 1
PAV 5 5
Moderealisatie 19 19
Totaal 32 32

Inhoud

Een team van enthousiaste leraren brengt je theoretische en praktische kennis bij vanuit hun eigen opleiding, beroepservaring en de samenwerking met het werkveld. De lessen gaan door in onze goed uitgeruste vaklokalen of op verplaatsing. 

  • Je leert winkelactiviteiten uitvoeren, zoals de voorbereiding van de winkelverkoop, het verkopen van modeartikelen en de dienst na verkoop (e-commerce – digitale kassa – voorraadbeheer).
  • Je wendt jouw creativiteit aan bij het presenteren van artikelen, het samenstellen van outfits en het adviseren van de klant.
  • Je leert discreet, correct en respectvol omgaan met alle klantentypes binnen de context van mode: informeren, adviseren, verkopen, dienst na verkoop.
  • Je gaat aan de slag met de naaimachine. Aan de hand van stappenplannen en technische fiches werk je diverse kleding- en interieurartikelen uit. 
  • Je leert diverse technieken aan om complexer wordende retouches efficiënt uit te voeren en te zoeken naar creatieve oplossingen. Je houdt daarbij rekening met de verwachtingen van de klant, de esthetische en gangbare trends en hebt aandacht voor duurzaamheid.
  • Je verwerft een goede basiskennis Engels en Frans met de nadruk op communicatieve vaardigheden binnen de context.

Vergelijking

Mode (A) Moderealisatie (A)
Algemene vorming: minimumdoelen A-finaliteit Algemene vorming: minimumdoelen A-finaliteit

Kunst en cultuur

  • Artistieke expressie (creatieve)
  • Kunstbeschouwing 
 
  • Vanuit het onderzoekende realisatietechnieken uitvoeren
  • Uitwerken van het technisch dossier

Uitvoerende taken:

  • Realiseren van werkstukken met behulp van technisch dossier
 
  • Retoucheren
 
  • Mode-verkoop + studie modetrends 
ⓘ De studierichtingen in de 2e en de 3e graad geven voortaan duidelijk aan waarvoor een leerling wordt voorbereid. Dit noemt men de finaliteit van een richting. Er zijn drie finaliteiten:
  • Doorstroomfinaliteit (D) Na deze richtingen stromen de leerlingen door naar het hoger onderwijs. Het zijn dus vooral abstract-theoretische studierichtingen met de bedoeling leerlingen succesvol te laten doorstromen naar academische en professionele bacheloropleidingen.
  • Dubbele finaliteit (Doorstroom-/Arbeidsmarktgerichte) Na deze richtingen stromen de leerlingen door naar het hoger onderwijs of naar de arbeidsmarkt. Deze richtingen hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar professionele bacheloropleidingen in het hoger onderwijs en de graduaatsopleidingen (HBO5-opleidingen).
  • Arbeidsmarktfinaliteit (A)  Na deze richtingen stromen de leerlingen door naar de arbeidsmarkt. Arbeidsmarktgerichte studierichtingen in het gewoon secundair onderwijs hebben de bedoeling om leerlingen succesvol te laten doorstromen naar graduaatsopleidingen (HBO5-opleidingen) of voor te bereiden op gaan werken.