Biotechnologische en chemische STEM wetenschappen
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met natuur- en biotechnologisch-wetenschappelijk denken. Er is op basis van geïntegreerde STEM veel aandacht voor onderzoekend en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen biologie, chemie en fysica. De leerlingen denken ook vanuit wiskunde conceptueel na over natuurwetenschappelijke vragen en biotechnologische problemen.
Profiel
- Ben je geboeid door wetenschappen en alles wat leeft?
- Ben je natuur- en milieubewust?
- Ben je nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot de levende en niet‐levende materie zoals milieu, voeding en gezondheid en ecologie?
- Ben je geïnteresseerd in de diepere wetenschappelijke verklaring van fenomenen, processen en maatschappelijke aspecten?
- Neem je graag een onderzoekende houding aan en ga je het liefst proefondervindelijk aan de slag?
- Hou je van onderzoeken en experimenteren en wil je de wetenschappelijke theorie toepassen in een labo?
- Kan je probleemoplossend denken, steunend op zowel wiskundige modellen als computersimulaties, ‐algoritmes en ‐programma’s?
- Ben je kritisch en nauwkeurig?
Dan is Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen vast iets voor jou!
Deze richting is het ideale vervolg voor leerlingen uit de tweede graad Biotechnologische STEM wetenschappen of natuurwetenschappen.
In de derde graad bereidt deze studierichting je voor op academische of professionele opleidingen die logisch voortvloeien uit het domein STEM met nadruk op natuurwetenschappen zoals Biotechniek, Farmaceutische wetenschappen, Industriële wetenschappen en technologie, Wetenschappen (Biochemie en biotechnologie, Biologie, Chemie), Biomedische wetenschappen, Gezondheidszorg en Sociale wetenschappen en Onderwijs.
Inhoud
Een team van enthousiaste leraren brengt je theoretische kennis bij. De lessen gaan door in onze goed uitgeruste vaklokalen. Voor het specifiek gedeelte beschikken wij over moderne wetenschapslokalen en labo’s.
- Je gaat aan de slag met een stevig pakket uitgebreide biologie en chemie.
- In fysica krijg je een ruim pakket uit de uitgebreide fysica.
- Ook in wiskunde ga je aan de slag met een uitgebreid pakket. Je leert onder andere over matrices, functies, integralen en statistiek.
- In het labo pas je de theorie toe in de praktijk.
- Je leert geïntegreerd probleemoplossend denken binnen STEM-contexten.
- In informaticawetenschappen leer je over algoritmen en programmeren.
Vergelijking
Biotechnologische en chemische STEM wetenschappen (D-finaliteit) versus Wetenschappen-wiskunde (D-finaliteit)
- In Wetenschappen-wiskunde komt de wiskundige vorming op een meer doorgedreven manier aan bod. Op vlak van wetenschappelijke vorming is er uitbreiding binnen het vak aardrijkskunde.
- Binnen de richting Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen is er meer aandacht voor labo en voor geïntegreerd onderzoeken en probleemoplossend denken in biotechnologische en chemische STEM-contexten.
Wetenschappen-wiskunde | Biotechnologische en chemische STEM wetenschappen |
---|---|
Gevorderde wiskunde | Wiskunde in functie van wetenschappen |
Uitgebreide biologie | Uitgebreide biologie |
Uitgebreide chemie | Uitgebreide chemie |
Uitgebreide fysica | Uitgebreid pakket uit uitgebreide fysica |
Onderzoeksvaardigheden wetenschappen | STEM-engineering |
/ | Labo |
Algemene vorming Verdiept voor geschiedenis, Nederlands, Frans, Engels |
Brede algemene vorming: minimumdoelstellingen D-finaliteit |